Friday 19 December 2008

mee Vit's goreng

ok, hari ini kita makan mee goreng.

bukan mee kuning basah tu. saya gunakan mee kering kasar (air dried noodles) jenama Vit's. ini juga antara bahan kering yang mesti ada dalam kabinet dapur selain vermicelli. rasanya enak juga, boleh dihidangkan bersama sup, dan jadilah mee sup.

kali ini, kita goreng saja. untuk sarapan pagi. kalau bikin mee sup, tak kenyang pulaknya.


caranya;

4 keping mee Vit's dicelur sampai kembang dalam air panas (tapi jangan terlalu kembang). Gaulkan dengan kicap pekat manis sampai rata.

panaskan minyak secukupnya, masukkan 8 ekor udang yang telah diperap dengan sedikit sos tiram dan lada hitam. biar sampai agak kecut, masukkan 3 biji bawang putih dan 1/4 bawang besar yang telah dipotong dadu. kacau dan biarkan seketika smpai bawang agak lembut kelihatannya.

ketepikan sedikit bahan udang dan bawang, tumiskan pula 1 sudu kecil cili giling (dalam kuali yang sama), tumis sehingga masak. tambahkan sos tiram, stok ayam, kicap cair masin secukup rasa dan gaul rata kesemua bahan. seimbangkan rasanya dengan garam (jika perlu).

akhir sekali masukkan mee yang telah siap digaul dengan kicap tadi, sayur hijau pilihan dan tomato yang telah dipotong. gaul rata, biar seketika. matikan api, dan sedia untuk dihidang.



No comments: