Thursday 14 January 2010

Bread Butter Puding | Puding Roti

Puding Roti adalah antara juadah paling mudah untuk disediakan, dan sedap pula sebagai hidangan minum petang.

Resipi diambil daripada Dylarizadi dengan sedikit ubahan mengikut cara penyediaan saya kebiasaannya. Terima kasih, Deyll.



PUDING ROTI

8 keping roti gardenia (aku carik2 kecik)
500ml susu uht (saya gunakan susu sejat Ideal + sedikit air)
2 sudu gula (ikut citarasa)
2 biji telur
2 sudu butter
secubit garam
esen vanilla. (sikit jer) (saya gantikan dengan serbuk rempah campuran, Mixed Spice)
tepung gandum 1 sudu
sedikit kismis (buh choc chips pun sodap) (mixed fruits)

dah campur aduk semua tu, masuk loyang. Pastikan loyang dioles dengan mentega. Bakar dalam suhu 180C selama 30 minit. (ikut kesesuaian. kalau lum masak, bakar lama lagi.. )

***
pastu ada kuah dia. (sori aku panggil kuah jer)
Kuah Kastad

1/2 tin susu ideal
2 sudu kecik tepung kastad
gula buh asal manis sket2
masak atas api sampai mendidih.

bila dah potong2 tu, siram kuah dia ni atas puding roti... pergh sedappp buat minum petang..
True, true, true!


Untuk kelainan bagi resepi ini, boleh cuba Austrian Bread Kugel, masih menggunakan bahan-bahan yang sama tetapi dengan tambahan buah epal.

Selamat menjamu selera!

No comments: