Wednesday 24 December 2014

Kek Buah Kukus

Jiran rumah sebelah sudahpun memulakan perjalanan mereka pagi tadi. Perjalanan melalui darat sejauh 600 km ke Kuching dari Bintulu. Mudah-mudahan mereka selamat sampai dan kembali, dapatlah kami berjumpa lagi sebelum kami pula berangkat pulang ke Semenanjung.
Dalam pada kegembiraan mereka hendak menyambut perayaan Krismas, saya pula terasa ingin menikmati kek raya.
Seawal pagi saya memulakan operasi kerana kek perlu siap dikukus sebelum tengahari. Periuk kukus yang ada hanyalah sebiji periuk nasi automatik. Selesai mengukus nanti perlu digunakan untuk memasak nasi pula.
Ok, terus sahaja kepada resepi yg digunakan kali ini dari sis Azie Kitchen. Sumber asal menurut beliau disalin dari resepi Chef Zubaidah bte Chepa dipetik dari buku Steamed Cake terbitan One Publisher.
--------
Kek Buah-Buahan Kukus
Oleh: fridanorm
Bahan bahan:
225 gm mentega (untuk rasa yg enak saya pilih Goldrn Churn)
340 gm gula pasir
50 gm air panas
500 gm Mixed Fruits/Buahan Campuran
3 biji telur saiz A (saiz B pun ok!)
1 sk vanilla extract/essence
Bahan ayak:
1 sk cream of tartar
2 sk soda bikarbonat
350 gm tepung gandum
1 sk serbuk Nutmeg/buah pala
Cara cara:
Masakkan gula pasir sehingga perang (jangan sampai hangus pulak) dan tuangkan air perlahan lahan. Guna api kecil jer. Biar sampai mendidih kemudian masukkan mentega/butter dan biarkan cair. 

Masak gula pasir sehingga perang dan tambahkan butter.

Masukkan pula mixed fruits dan biarkan mendidih lagi untuk seketika. Ketepikan dan sejukkan sebentar.

Masukkan semua bahan ayak ke dalam bahan gula yang dimasak dan disejukkan tadi sedikit demi sedikit dan gaul dengan senduk kayu hingga rata dan sebati.

Dalam bekas lain, pukul telur sebentar atau gunakan mixer. Kemudian tuangkan ke dalam adunan tadi dan kacau sehingga menjadi adunan yang betul betul sebati. Kacau dengan senduk kayu juga.
Masukkan adunan ke dalam bekas empat segi bersaiz 7"x7" yang telah dialas kertas kek dan dilenser dengan mentega.


Kukus selamat 4 jam di dalam pengukus yang telah dipanaskan airnya. Kek ni kalau kukus 2 jam pun dah masak, tapi untuk mendapatkan kelembapan yang lebih, kukuslah selama 4 jam. Kukus dengan api yang sederhana pada 2 jam yang pertama dan pada 2 jam yang terakhir kukus dengan api yang kecil jer. Kalau nak tambah air pengukus, pastikan ditambah dengan air panas.


-------
Resepi ini cukup mudah berbanding resepi lain yang pernah saya cuba. Definitely worth keeping-lah, katanya. Anak-anak cukup suka dan saya juga tidak risau kerana rasanya sedang elok, tidak terlalu manis.

Selamat mencuba!

No comments: