Thursday 11 September 2008

Cheese Cake, anyone?!

owhh...who can resist a melt-in-your-mouth-so-soft-and-sweet-cheesy-cake?! saya? tidaaaakk! sama sekali saya tidak akan menolak apabila dihidangkan kek keju.

beberapa hari lepas;

"Mia, tahu nak buat cheese cake kan? ada resepi?"
"oo..Kak Z nak resepi bake or no-bake?" to tell the truth, saya cuma ada resepi bake cheese cake. kalaupun Kak Z nak no-bake punya resepi, saya masih boleh menolongnya, surf saja di internet! haha
"dua-dua pun ok."

kepada KZ, saya dah emelkan resepinya. oowwwhh...bila didatangi text sms dari KZ, saya jadi tak keruan. dalam kepala teringat nak bikin cheese cake pula! alah! orang sedang berpuasa memang begitu! cubalah kuatkan hati sikit...hehehe

teringat. my first attemp on cheese cake baking, kalau tak silap waktu itu saya berusia belasan tahun. taktahulah dari mana dapat resepinya tapi mungkin dari majalah-majalah yang mak langgan kot. manalaaah nak cari krim keju kat pekan kecil BB tu? jadi bila berkesempatan keluar dari pekan kecil tu saya carila krim keju. nak sangat buat kek keju ni. harganya, mak aihh..mahal betul (ketika tu mana ada duit kan..mak la jadi mangsa).

jadi, kita pun buat. menjadi kek keju saya pada hari tu. tapi bila tiba saat nak indulge, saya bingung! eikk...kek saya tak mahu keluar dari pan! ouwwwhh macamana ni?? sudahnya, saya hidangkan kek yang sedap tu kepada mak dan abah, tapi rupanya macam mashed potato! boleh tak bayangkan? frust giller time tu. saya tahu, kek itu tak sepatutnya berupa itu bila dihidangkan! dalam majalah tu cantik je sepotong-sepotong!

nak tahu apa silapnya? yang mana langkah ni tak disebut dalam cara pembikinannya di majalah tersebut...nak pulak saya yang membikinnya baru pertama kali. aduhaaaii...

saya pakai loyang. bukan springform, seperti yang sebaiknya. pun begitu, kalau kalian hanya punya loyang dirumah, alaskan cantik-cantik, elok-elok dengan aluminium foil. kemudian baru padatkan biscuit basenya. jadi, bila nak keluarkan kek nanti, tidakla mengecewakan macam pengalaman saya dulu tu...

kalau ada springform pun, masih kena alas dengan aluminium foil sekiranya dalam resepi mengkehendaki kita membakarnya cara water-bath. kalau tak...errr...confirm hancur leburlah kek itu! heheh

jadi, disini, saya paparkan dua daripada koleksi resepi kek keju yang saya ada. yang ini saya belum cuba bikin lagi. kalau antara kalian mahu mencuba, dipersilakan... dan kasi tahulah outcome-nya macamana, ye! sedap ke, idak ke...apa yang kalian alter (kalau ada). kalau nak mencuba no-bake cheese cake, intai-intaila di internet...ada baaaanyak resepi yang boleh dicuba! yang penting, pastikan sumber boleh dipercayai supaya tidak menghampakan, OKEH!

owwhh...saya benar-benar tak sabar nak memiliki stand mixer sendiri! errggghhh...


source: mealdiy.com

Baked Cheese Cake
(source: mealdiy.com)

4 pkgs. Philadelphia cream cheese
18 zwieback or graham crackers
2 tablespoons butter
2 tablespoons sugar
1 cup plus 2 tablespoons sugar
2 tablespoons flour
a pinch of salt
1/2 vanilla bean, finely cut (or V essence)
4 egg yolks, beaten
1 cup sour cream
4 beaten egg whites

Make the Base:

Melt the margarine in a large saucepan, crush the biscuits finely then add to the pan. Mix thoroughly with 2 tbspn sugar then using the back of a spoon press into a lined, greased 8” flan tin. Refrigerate.

Make the Filling:
Allow cream cheese to soften at room temperature. Beat softened cream cheese together with 1 cup plus 2 tablespoons of sugar. Add to level tablespoons flour, a pinch of salt, and finally chopped vanilla bean.

Stir in beaten yolks of four eggs. Combine and add 1 cup of sour cream. Fold in four stiffly beaten egg whites and pour into the crumb lined pan.

Bake at 350°F for about one hour.


American baked cheese cake
(source: GoodBites of NST)

Ingredients

180g digestive biscuits
45g butter, melted

Filling:
125g butter
75g castor sugar
1/2 tsp vanilla essence
2 large eggs, separated
4 Tbsps single or whipping cream
500g cream cheese, at room temperature

Topping:
150ml whipped or double cream
Sliced mangoes or kiwi fruits for decoration

Method
1. Grease sides and line base of a 23cm springform cake pan with non-stick baking paper.

2. Crush digestive biscuits until fine. Stir in cooled butter and mix well to combine mixture.

3. Pour and press into base of prepared tin. Press firmly with a metal spoon. Refrigerate while preparing filling.

4. Cream butter and sugar together with vanilla essence until fluffy, then beat in egg yolks. Add the cream and lastly the softened cream cheese. Beat again.

5. Whisk egg whites until just stiff and fold into the mixture. Pour on to the biscuit base.

6. Bake in moderately low oven 160°C for 1 1/4 hours. When cooked, turn off the oven, leaving the cheesecake to cool in the oven.

7. Carefully remove the cheesecake from the tin. Spread and pipe with whipped cream.

Decorate with sliced mangoes or kiwi fruits.


HAPPY BAKING and INDULGING!


No comments: