Thursday 4 March 2010

Sambal Totok / Tutok


Dalam berborak tentang sambal belacan, samada kawan-kawan suka yang dimasak atau tidak dimasak (cooked or uncooked), timbul pula tentang sambal totok atau tutok ini. Ya ampuuunnn...sekalian usia I, udah sering kok makan sambelnya ini. Tapi namanya sih, ngga tahu! HAHAHA

justeru, I update dulu resepi dan gambar sambal totok yang dibikin tadi siang, dan tinggal dulu resepi dan gambar sambal belacan gwe minggu lalu. Pastinya, I terlewat berbanding Puan Dyla yang terus menerus tepek resepi sambal totok turun temurun dari bondanya disini | Resepi Sambal Tokok.

Ini dia, si jali jali...oh bukan, ini dia si sambal totok / tutok.


SAMBAL TOTOK atau TUTOK

Bahan:
1 cawan Ikan bilis
1 biji bawang besar (tak besar sangat pun...)
4 biji Bawang merah
2 biji bawang putih
Cili api ikut citarasa tahap mampu tahan pedas y'all
1 biji Lada besar merah
Belacan
*Garam, gula, asam jawa atau (dan) asam limau kasturi

Semua bahan diatas kecuali bertanda * hendaklah dihiris dan digoreng terlebih dahulu. I goreng ikan bilis berasingan terlebih dahulu, kemudian bawang dan lain-lain goreng sekali.

Masukkan dalam lesung batu dan tumbuk ikut suka hati, kalau suka lumat, ya, lumatlah. kalau tidak...aiiiee..ikut sukahati y'all lah!

Kemudiannya, perahkan asam limau kasturi, tambahkan garamd an gula ikut sedap yang y'all suka juga.
senang kan?





My other version, ini yang sering I nikmati sejak kecil sampai dewasa,
dah siap-siap bahan ditumbuk, I masak/tumis lagi dan kali ini gunakan asam jawa dan bukan asam limau kasturi. perasakan dengan garam dan gula. 
 
Ini versi yang dimasak/ditumis sekali lagi.

kalau mahu basah, boleh tambah air (jadinya: sambal tumis).

Dulu, masa di sekolah berasrama, mrs. Mak memang sering bawa sambal totok / tutok ni sebagai bekal. yeww see, minyaknya memang banyakkan? tapi minyak itulah yang akan preserve sambal tu agar tidak mudah rosak meskipun tidak disimpan didalam peti sejuk. Macam acar buah (Johor style). So, kalau nak makan, janganlah ambil minyaknya, ambil sambal sahajalah. Makan dengan roti boleh, dengan pulut pun sedap, ubi kayu dan ubi keledek rebus,lempeng dan cucur pun sedap!


Dan petang tadi I buatkan Cucur Lemak Manis ni sebagai peneman sambal. aduuuhhhh!! Bak kata Puan Dyla, tak payah tunggu hujan turun pun dah cukup  menyelerakan! Bahannya, seperti biasa membuat cucur yang pasti bahan asasnya adalah tepung gandum. Lain daripada tu I masukkan kelapa parut dan susu pekat manis. Anak-anak pun suka, tak perlulah diaorang makan dengan sambal. Naya ooii!!

I kalau hidangan seharian tak ada sambal, tersangatlah berasa kekurangannya. Cemplang! Adanya sambal, biar hidangan paling simple contohnya masak bening cekak manis dengan betik muda dan daun kunyit serta ikan masin sahaja sudah cukup buat I 'kemecerrrr'. 
Apa lagi...? makanlah sampai meleleh!!

Laporan tentang sambal Tutok dari kaawan-kawan:
Gaban kat sini.
Dyla kat sini.

Sesiapa yang dah try buat sambal tutok dan punya laporannya, sila tinggalkan permalink ti comment box, ya! thanx.

3 comments:

gaban said...

adus!

dlm memori...

"perhatian kepada normi amalia, sila ke pondokpengawal skrg. penjaga ingin berjumpa...

dan gaban bersedia menunggu habuannya!

miss your mak's lempeng very much. dh slalu aku buat pun rasanya masih x sesedap air tgn mak ko norm!

Unknown said...

aduusshh...ingat lagi!? memang memori sungguh la..macam terngiang je suara warden tu, samada mama ratna atau tuan rahban.

Unknown said...

owh..cam ni rupenye sambal tutok ek!